Dramatisk, men fantastisk på ILHA GRANDE!

INNLEGG POSTET 27.02.2014.

At vi byttet hostel 4 ganger i løpet av vårt 4 netters lange Ilha Grande opphold forteller vel litt om at dagene på øya ble ikke like avslappende som først tenkt. Etter yrende liv og røre i Rio der vi var uberforsiktig med alt var det utrolig deilig og sette føttene i sanda på Ilha Grande, paradisøya som ligger ca to timer utafor Rio de Janeiro. Denne øya har hverken biler eller minimank, så et perfekt sted for å samle krefter, leve det gode liv og bare late seg.

Vi kom i land utpå ettermiddagen torsdag 20. februar. Vi hadde fått tak i et rom på dorm, fordi det virket som det meste var fullt der ute. Iallefall de hostellene guiden vår hadde kontakt med. Tenkte sove der en natt, for så å finne noe på egenhånd. Vi kom til et overfylt dorm på Paradise hostel med ikke veldig imøtekommende jenter. Følte oss rett og slett ikke hjemme der, så vi var raskt ute for å prøve å finne oss et nytt sted til dagen etter. Vi fant et sted som het Mango Tree og bestemte oss for å like godt flytte inn der samme dagen. Dermed ble første bytte av hostell gjort, kun et par timer etter vi kom i land der. Heldigvis fikk vi snakka oss til å få pengene tilbake. Innafor budgjett. Mango Tree lå litt lenger inn i bushen, men vi tenkte uansett å gi det en sjans. Med en dusj uten noe trøtt, en nesten tett dass og en dobbeltseng som bula ned på midten og dermed førte oss «klist i klist» under nattesøvnen, fristet det ikke særlig å fortsette å bo der heller. Dag to var vi ute på tokt igjen etter et nytt sted å bo. Vi fant et kjempefint sted til samme pris som lå nærmere stranda, som var større og som hadde bedre seng, så vi booket dette til dagen etter. Det ble en natt til på Mango Tree, men da tok Mie barnesenga, så vi kom oss igjennom den natta og. Dag 3 flyttet vi til til det nye hostellet (som jeg ikke husker navnet på), og var superfornøyde med tilværelsen… Vel det varte noen timer. Utpå ettermiddagen da Mie tok en powernap og jeg satt og ordnet noe på pcen gikk strømmen på hele hostellet. Vi skjønte ikke helt hvorfor, men tenkte at det sikkert var midlertidig og at den ville komme fort tilbake. Vi tok oss en tur ut og fikk sett at det brant i en strøm-mast utafor der vi bodde. Ikke rart strømmen gikk. Resten av kvelden ble tilbrakt på bar og kvelden/natten på hostellet ble i mørket. Uten lys, kjøleskap som fungerer eller aircondition ble ikke dette vår beste natt på øya. Våknet opp svett og ekkel dagen etter klare for å finne ut av hva som kom til å skje med strømmen videre. Strømmen kom tilbake, og vi var ved godt mot. 🙂 gleden var kortvarig. Strømmen gikk igjen. Denne gangen var det visst midlertidig, men vi hadde fått nok, så sjekket ut igjen, fikk tilbake pengene på nytt og dro ned på Lonier, et sted vi hadde vært innom et par ganger tidligere både og hørt om rom og spist/drukket litt. Dette stedet har agregat, så da var vi endelig sikret en natt uten tull og tøys. Og denne nattet ble den desidert beste. Eget lite kjøkken og veldig gode senger. Dette fortjente vi!! Nesten synd vi skulle sjekke ut og forlate øya dagen etter. Men når man er på et sted uten minibank, så stopper det seg selv, om man kun har tatt ut akkurat det man trenger. Til gjengjeld en veldig grei måte å holde budgjett på.

Dette var dramatikken som var på Ilha Grande, men innimellom dette klarte vi å kline inn masse moro på denne fantastiske øya! Første kvelden havna vi på barbeque på Aquario hostell. Der traff vi mange andre backpackere, til og med noen norske!! Etter god mat og masse reiseprat forvandlet grillkvelden seg til en stor fest og vi holdt det gående med gode drinker i deilig temperatur en god stund til tross for de få timene med søvn vi hadde fått. Dagen etter med tilbragt på Praia Preta som lå rett ved siden av den stranda vi bodde på.. Ellers tok vi en kjempegod middag på en av strandrestaurantene. Den ellers flotte og idylliske stranda blir på kvelden gjort om til en strand med border i sandet,  koselig belysning og masse god mat og eksotiske drinker på kvelden. Ikke feil å spise middag med tærne i sanda 🙂

Den tredje dagen ble en dag med trening for oss. Vi tok på oss treningstøy og joggesko og bestemte oss for å gå til Lopes Mendes, som er kåret til den 7. fineste stranda i verden! Kan trygt sies at dette ble en treningsøkt. Vi var støle i leggene fra før etter å ha flydd ned favelaen i flip flops dagen før, og det ble ikke akkurat bedre av denne turen. Vi trodde vi skulle gå mer eller mindre bortover langs kystlinjen, men her bar det oppover i bakker som sikkert var oppimot 80 grader i stigning og likedan nedover. Vi valgte selvfølgelig å starte turen kl 11.30, som er den desidert varmeste tiden på døgnet. Når vannflaska tok slutt etter en halvtimes tid var vi ikke særlig høye i hatten, men vi fortsatte turen, positive som vi er. 3 timer senere kom vi til en strand som ikke kan måles med så mange andre. Gåturen var glemt (nesten ihvertfall) og de neste timene kunne nytes i kritthvit sand.. 🙂

Det er verdt å gå tre timer i sånt terreng….

…når det som møter deg i enden er dette…

Fantastisk!!

Resten av oppholdet gikk med til å kose seg på øya. Bildene kan vel egentlig tale for seg…